QUARTA SETMANA DE CONFINAMENT

QUARTA SETMANA DE CONFINAMENT

Aquesta setmana ha estat molt curiosa. L’excepcionalitat rau en el fet que, malgrat ser “oficialment” període de vacances, hem tingut una activitat acadèmica molt frenètica. De fet, ha estat una setmana del més interessant donades les circumstàncies.

Posat a destacar-ne alguna, podria parlar de la llista de recomanacions rebudes; que els rectorats i deganats han enviat al professorat per a fer recomanacions sobre la docència i l’avaluació de les assignatures. També ha estat la setmana en què s’ha rebut un primer document del Ministerio de Universidades sobre el mateix. He revisat diversos d’aquests documents de diferents universitats catalanes i us haig de dir que tots són molt similars i diuen pràcticament el mateix. No podria ser d’altra manera, ja que tots ens refugiem en els mateixos tòpics i, a falta d’experiència, en el sentit comú. Malauradament, no teníem cap manual d’instruccions sobre com gestionar aquesta crisi.

També ha estat una setmana per les declaracions dels rectorats i deganats reivindicant la feina ben feta i la bona gestió de la crisi. Francament, em sembla raonable fer-ho i, fins i tot, diria que seria impensable no fer-ho. Ningú vol que la gestió d’aquesta crisi li passi per damunt. El problema és que les accions i recomanacions més òbvies i evidents es reivindiquen com aportacions crucials. Però, insisteixo, no em sembla pas criticable i està en la lògica del “per si de cas”.

És curiós, però, que no hagi vist cap document dirigit a l’alumnat de com encarar la docència no presencial, cap document de com organitzar-se la feina i les tasques, de com gestionar l’allau de feina que els ha caigut a sobre. Fins i tot, en molts casos, sense ni veure el professorat.

Però el que més m’ha emocionat han estat les moltes converses que he mantingut aquesta setmana amb professorat (de la meva universitat i d’altres), amb molt alumnat i també amb algunes persones del PAS. Més enllà dels documents i dels missatges d’èpiques “churchillianes”, la realitat és molt tossuda i sempre rau en la quotidianitat dels fets més petits.

Les converses sempre incloïen les explicacions d’anècdotes que la universitat no presencial ha generat, especialment a una comunitat molt nova en aquests temes. Us en deixo tres que m’han explicat perquè siguem conscients de la tremenda transcendència del que fem. Segurament tots vosaltres disposeu d’altres exemples de vivències que us han passat aquestes darreres quatre setmanes i que us han emocionat o us han decebut. És clar, també han succeït coses que ens deceben. Però ara és el moment de fixar-nos en les primeres i fóra bo que no les oblidem. Cadascú les seves i les que puguem compartir. Ens caldrà força vitamines per a després.

  1. Una excel·lent professora i amiga em va explicar, simplement, la següent situació: “Hi ha una estudiant que està fent el TFG a mà. L’ordinador que té a casa és pel treball dels seus pares”.
  2. Una altra bona amiga i professora em va explicar que un professor associat (atenció) que no tenia bona xarxa de connexió el que feia era gravar àudios de classes de pocs minuts i quan podia ho enviava per WhatsApp a una companya del mateix departament que podia distribuir-ho entre l’alumnat.
  3. Tenim un grup d’estudiants que es van tornant per deixar a una companya que no té ni ordinador ni connexió una còpia impresa del material per aquestes setmanes. Contravenint les normes i exposant-se a una sanció.

 

Segur que hi ha històries de manca de solidaritat i d’oportunisme. Però ara prefereixo deixar-vos aquestes que són algunes de les moltes que m’han impactat. Ja tindrem temps de parlar de les altres, però encara tenim gent malalta i l’hem d’atendre.

 

Recordem “Here Comes The Sun” de George Harrison (The Beatles)

 

 

Joan Guàrdia i Olmos
Barcelona, 12 d’abril de 2020

Compartir

Uso de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per que tingui la millor experiència com usuari. Si continua navegant dona el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, enllaç per a més informació. ACEPTAR

Aviso de cookies