CINQUENA SETMANA DE CONFINAMENT

CINQUENA SETMANA DE CONFINAMENT


Hem tornat a les classes, hem tornat amb la docència excepcional que ens obliga aquesta crisi. Ha tornat a ser una setmana plena de documents i recomanacions sobre com avaluar i com fer la docència. Documents, generalment genèrics, que procuren marcar o fixar límits i maneres de fer per avaluar coneixements i fer docència. De tots els que han arribat (més de dotze) em sembla que el més complet és el que han fet les universitats d’Andalusia amb la participació del corresponent departament de la Junta. El podeu trobar a qualsevol de les universitats implicades (per exemple a: https://www.ugr.es/universidad/noticias/documento-marco-adaptacion-docencia-evaluacion-covid19). També és destacable el que ha enviat molt recentment el Consell Interuniversitari de Catalunya que, molt semblant a l’anterior, fins i tot en l’ordre dels punts, recull un bon seguit d’aspectes a tenir en compte (http://universitatsirecerca.gencat.cat/web/.content/00_HOME/4_diapositives/Documents/Document_docencia_emergencia.pdf).

Aquestes recomanacions i instruccions són benvingudes i necessàries, aquesta és la part bona. La no tan bona és que en molts casos arriben tard. A misses dites. A hores d’ara, la majoria de professors i estudiants ja han dimensionat la seva docència i, en molts casos, han apuntat sistemes d’avaluació. Tot i que, com ja he dit en altres entrades del meu bloc, probablement no ho podíem fer d’altra manera.

Crec que és important que la comunitat universitària els conegui, revisi i valori. És important que no s’aprofiti l’estat d’urgència per furtar el debat sobre què estem fent tots plegats i cap a on anem. Tan irresponsable és la crítica oportunista sense fonament, com tancar els ulls i esperar que algú ens resolgui el futur i com un Deus Ex Machina aparegui una solució màgica. Aquí ningú tenia llibre d’instruccions, però tenim l’obligació de no fer un pensament màgic en el que val qualsevol cosa i on el paper tot aguanta.

En aquest sentit, us vull mencionar un document que m’ha resultat molt interessant d’estudiar. Es titula “La Bretxa Digital i Socioeconòmica en una Universitat Pública i d’Excel·lència” i el signa la Secció del Front d’Estudiants de la UPF (@fde_upf). És molt recomanable, no només perquè la visió dels estudiants és fonamental, sinó perquè també posa el dit a la ferida en determinats aspectes que no sembla que les universitats tinguem massa presents, especialment ara que s’ha mostrat l’extraordinària fragilitat tecnològica del sistema universitari. Cal recordar que la UPF va suspendre els exàmens presencials el dia 13 de març, mentre que en altres universitats encara no s’ha dit res d’aquest tema. L’informe es basa en una mostra de 747 estudiants. Us deixo alguns detalls de les dificultats que han trobat els estudiants:

 

  1. Un 32,48 % dels enquestats expressen tenir dificultats per seguir les classes i els seminaris telemàtics.
  2. Un 13% dels estudiants diuen que estant patint problemes psicològics derivats o agreujats per la quarantena. Per si no n’hi hagués prou, un nombre reduït reporta que està atrapat en una situació que pot ser perillosa per la seva integritat física.
  3. Un 4% de l’alumnat que han volgut expressar els diferents problemes que els genera la quarantena, han declarat que, pel fet d’estar afectats personalment pel Covid-19, els és impossible seguir el ritme de treball que exigeix la Universitat.
  4. Un 35% dels enquestats que han afirmat tenir un problema derivat de la quarantena, tenen problemes amb el pagament del lloguer.
  5. El 20% de l’alumnat que han assenyalat aquest darrer problema es mostren preocupats per poder mantenir la seva beca.
  6. El 78,30% dels estudiants diuen que tenen més càrrega de treball i un 64,02% esmenten que la càrrega de treball no s’adequa al seu temps. Alguns expliquen que estudien i treballen a la vegada i que els coincideixen classes, seminaris i treballs amb poc temps de marge d’entrega del 3r trimestre i exàmens del 2n trimestre.
  7. Un 67% de l’alumnat enquestat consideren que els nous mètodes d’avaluació telemàtica els perjudiquen.
  8. Un 26% creuen que s’adapten correctament, un 4,31% a mitges i un 2,02% encara no ho saben (en aquell moment). Cal afegir que gairebé un 78% creuen que no estan rebent informació actualitzada de les modificacions que s’estan fent en relació amb la docència i els exàmens.

 

Evidentment, són dades interessants i, encara més, si les pensem considerant que no disposem de cap dada de com el professorat i el PAS viu aquesta situació. Francament, no em costa gaire pensar que en alguns casos podríem coincidir. Tot i així, voldria fer tres consideracions. La primera és que les primeres setmanes de confinament cal considerar-les com un període d’improvisació i de gestió de les urgències, però que un cop determinat el tancament i convertit en estructural ja no hauríem d’improvisar més. Hi ha mil detalls que encara no hem resolt. En segon lloc, com diu avui el meu admirat amic Norbert Bilbeny a La Vanguàrdia, no es poden fer valoracions en calent. Malgrat això, comencem a tenir dades, moltes dades. Potser el que seria assenyat és tenir-les en compte. Nosaltres que ens refugiem en la ciència no podem defugir l’anàlisi d’aquesta realitat. Finalment, m’amoïna molt que la ja proverbial passivitat de la comunitat universitària es vegi encara augmentada. La passivitat s’ha d’entendre com l’efecte del col·lapse de feina que tothom pateix, treballem massa i a un ritme insofrible. No hi ha espai per a la reflexió ni la per a la contribució al debat de la comunitat universitària sobre el que estem fent. Les urgències i la passivitat estan justificant allò de “tot pel poble, però sense el poble” i això és extraordinàriament perillós. Però, en tot cas, seguim amb gent malalta; avui he sabut d’una bona companya que encara es troba delicada, de manera que ara cal estar pel que cal.

 

It is not the strongest of the species that survive, nor the most intelligent. The most flexible and adaptable to changes survive. Charles Darwin

 

 

Joan Guàrdia i Olmos

Barcelona, 19 d’abril de 2020

 

Compartir

Uso de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per que tingui la millor experiència com usuari. Si continua navegant dona el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, enllaç per a més informació. ACEPTAR

Aviso de cookies