PARLEM D’INNOVACIÓ DOCENT: LA UNIVERSITAT DE BARCELONA DEL FUTUR

PARLEM D’INNOVACIÓ DOCENT: LA UNIVERSITAT DE BARCELONA DEL FUTUR

A la universitat moderna les tasques que el personal docent realitza són molt diverses i van més enllà de la impartició de classes: recerca, transferència de tecnologia, comunicació, gestió de projectes, gestió acadèmica, etc. Però molt sovint quan a un docent universitari se li pregunta: de què treballes?,  respon simplement: sóc professor d’universitat. I és que per exercir correctament la docència, amb el nivell que requereix l’ensenyament en una universitat de primera línia com la nostra, són necessàries totes les altres tasques; però en el fons la docència és el fonament de la universitat.

La docència és fonamental per les #universitats del futur #universitat4.0 #UB4.0 Click To Tweet

Crec que es pot dir sense exagerar que la docència a la UB està en un nivell excel·lent. Ho diuen els rànquings internacionals en què la nostra universitat és la primera de l’Estat, les avaluacions que fa l’AQU als nostres ensenyaments i la gran demanda d’accés que cada any tenim gràcies a la nostra oferta de graus i màsters. Però els èxits del present no volen dir que tinguem el futur solucionat. La Universitat ha evolucionat al llarg de la història per adaptar-se als nous temps i les noves necessitats, sempre innovant a cada pas.  Ens cal, doncs, dedicar esforços i recursos a adaptar-nos, ens hem de preparar per a les noves necessitats d’una societat que està canviant a un ritme vertiginós gràcies a les noves tecnologies, una societat que al segle XXI ens demana coses molt diferents de les que demanava al segle XX. I també per rebre un alumnat que ens arriba amb hàbits, competències i expectatives molt diferents d’aquelles amb què vam arribar nosaltres. I per fer tot això ens cal molta innovació docent, hem d’adaptar els nostres mètodes d’ensenyament a aquest nou context.

Cal molta #innovaciódocent per adaptar els nostres mètodes d’ensenyament a la societat del segle XXI Click To Tweet

Afortunadament, dins de la UB tenim una bona xarxa de treball de Grups d’Innovació Docent que treballen activament en aquest camp,  i disposem de l’Observatori de la Innovació Docent per coordinar, visualitzar i fomentar les seves activitats. A més,  també tenim l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) per a la formació del personal docent i l’estimulació i orientació de la seva tasca. El nostre repte ha de ser treure el màxim profit d’aquests magnífics actius per tal d’aconseguir que la innovació docent esdevingui un dels pilars de la tasca universitària. Per aconseguir-ho hem de donar-los, evidentment, el reconeixement i els recursos que mereixen, però també ens cal assegurar  que els resultats de la seva tasca s’integrin de manera natural en l’activitat docent de cada dia, tot guiant l’evolució de la nostra docència per adaptar-la a les noves necessitats. I també ens cal que els processos administratius i de gestió de la docència no esdevinguin una càrrega massa feixuga per fer qualsevol canvi.

La Universitat de Barcelona ha de seguir sent un referent en docència; per aconseguir-ho hem de començar a preparar-ne avui mateix el futur, i aquest futur passa per la innovació docent.

 

Compartir

Uso de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per que tingui la millor experiència com usuari. Si continua navegant dona el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, enllaç per a més informació. ACEPTAR

Aviso de cookies