PARLEM DE LES TIC A LES UNIVERSITATS

PARLEM DE LES TIC A LES UNIVERSITATS

De fet es poc raonable parlar d’això ja ben entrat el segle XXI. Aquestes discussions les teníem quan analitzàvem l’ensenyament virtual i el material on-line uns vint anys enrere. A la UB vàrem iniciar aquests treballs a partir de la fundació UBMèdia molt activa inicialment però no va acabar de reeixir. Vàrem fer programes amb TV3 per imitar la Open University i fer formació en suport cinta de vídeo. Sembla que fou ahir.

 

Una universitat moderna ha de normalitzar l’ús de les TIC. Click To Tweet

És indiscutible, no cal dir res mes. Actualitzar els nostres sistemes per fer docència és urgent. Dic docència per que en l’àmbit de la recerca ja fa anys que ho fem i amb força traça. En la docència, les universitats presencials podem tenir més dubtes en com procedir en aquest punt perquè potser ens agafa amb masses costums molt lligats a la nostra pròpia història. Els nostres estudiants, ara per ara, son prescriptors de portàtils, phablets, i altres dispositius que estan per tot arreu.

 

La forma d’aprendre dels alumnes i la nostra d’ensenyar s’ha d’ajustar al nous temps. A l’ús dels dispositius mòbils i altres sistemes. L’accés obliquo a la informació  ha provocat un canvi en la forma d’aprendre i no tinc clar que hagi fet el mateix en la forma d’ensenyar. Ara, qualsevol estudiant pot aprendre a qualsevol lloc i a qualsevol moment, per tant, els  materials d’aprenentatge han de ser molt més accessibles.

 

Invertir en actualització tecnològica és prioritari. Click To Tweet

 

Les noves tecnologies, com la realitat virtual, la realitat augmentada o les impressores 3D irrompen en la nostre societat i els universitaris no podem girar l’esquena a aquesta realitat. Estem vivint una realitat digital que ha de fer evolucionar els serveis TIC a les Universitats per tal de posar a la disposició de la comunitat universitària les infraestructures necessàries per a que puguin fer servir les noves possibilitats de comunicació i també connectar-se a tots els serveis digitals disponibles per a ells.

Reestructuració dels serveis TIC a un model de proximitat. Click To Tweet

 

Per això mateix hem de repensar com gestionar les TIC’s. Probablement, aquest nou escenari, requerirà d’espais adequats que permetin més mobilitat i ductilitat de format d’aula i aplicar noves metodologies d’ensenyament, i, clar, wifi amb prou ample de banda i capacitat. El model d’aula cap on cal anar és un model completament tecnificat on alumne i professor aprofitin nous recursos associats a l’ús d’ordinadors i d’internet.  Aules polivalents amb projectors interactius, eines de gravació i eines per realitzar videoconferències. I tot això amb prou flexibilitat com per que una mateixa aula serveixi per moltes activitats diferents.

 

Estem en plena societat digital i la docència no presencial serà estratègica. Click To Tweet

 

L’entorn d’aprenentatge ha d’estar preparat per a les noves necessitats de treball col·laboratiu, les relacions mitjançant videoconferències, i suportar sense problemes diferents metodologies educatives com Blended LearningFlipped Classrom. No n’hi ha prou que les TIC’s siguin estratègies gestionades de forma aïllada, sense un projecte educatiu i de recerca formal. Han de tenir un caràcter estratègic, s’han d’alinear amb els objectius i estratègies directament relacionats amb els plans estratègics més fonamentals de la Universitat.

Altre tema és valorar com ajudem a fer un ús responsable de tots aquests possibles dispositius i facilitats de comunicació. Com sempre, molta feina per fer.

 

Compartir

Uso de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per que tingui la millor experiència com usuari. Si continua navegant dona el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, enllaç per a més informació. ACEPTAR

Aviso de cookies