PARLEM DEL PROFESSORAT

PARLEM DEL PROFESSORAT

El professorat probablement som dels col·lectius més avaluats que es conegui. Si fes una llista seria molt llarga. Sempre sota la lupa, com ha de ser. Quan no és un projecte, és un article, quan no és una plaça, els diversos trams, o els estudiants; o és la pròpia institució per identificar i quantificar dedicacions i me’n deixo. Com diu el meu admirat amic Anicet Blanch som l’home/dona orquestra. Que toquem de tot i a l’hora.

Si pensem en una universitat competitiva i de qualitat aquest plantejament és erroni del tot. Ser excel·lent en totes les àrees té un cost personal desbordant. És més que una qüestió d’edat (que una mica si) doncs la pressió per la qualitat en totes les àrees apareix al dia següent de signar el primer contracte del que sigui. No totes per igual, però si apareixen subtilment excepte el de la gestió que és cosa (dissortadament) de gent gran. Això implica que demanem molt sense contraprestacions o sense xarxa de protecció. No és una bona aposta de futur. Hem d’assumir que la universitat que volem cal que defineixi una carrera professional del professorat que, més enllà de les categories, estableixi quin son els perfils que cada universitat vol i desitja com estratègia. No ha de fer el mateix un/a becari/a predoc que un/a postdoc, ni un/a lector/a ni la resta de categories.

La universitat que volem cal que defineixi una carrera professional del professorat. Click To Tweet

La progressió ha de permetre modificar el perfil d’activitats i centrar-se en allò que és adient en cada moment i el resultat final ha de ser un professorat solvent en totes les àrees de treball, però centrant l’excel·lència (complicada paraula) en l’àmbit que cadascú mostri especial rendiment. Òbviament sense oblidar les altres, però hem de poder diferenciar perfils i activitats. Hem de poder diferenciar entre professors intensius en recerca dels que siguin intensius en docència. Combinar les dues és essencial, però el nivell d’exigència actual fa inviable assumir les dues al màxim nivell. En el cas que conec que no és altre que el la UB només cal veure quants són IP de grups de recerca consolidats i al mateix temps ho són de grups d’innovació docent consolidats.

Hem de repensar la dedicació del professorat i dels seus perfils. Click To Tweet

Hem de disposar de perfils variats i assumir que tampoc són estàtics i que durant la vida del professorat el seu rol es modificarà i que aquesta modificació és una inversió per les universitats. En un món universitari tan complex com l’actual pensar en perfils estàtics és una idea poc afortunada. No vull fer una llista de competències i habilitats que el professorat ha de mostrar durant la seva vida acadèmica doncs, per exemple, en els primers moments serà un aprenent de tot i haurà de mostrar molta activitat en recerca (que és cosa de joves) per acabar essent un líder de recerca en docència i recerca cercant recursos i analitzat les possibilitats de futur de temes i tòpics científics per acabar (jubilat o no) fent tasques més connectades amb el monitoratge de la gent jove i la transmissió de coneixements i “know-how” pels joves professors/es. Però totes elles claus per una universitat moderna i útil.

En aquests moments, en cinc anys les universitats es modifiquen de forma espectacular. Projectes, criteris, oferta docent, perfils d’accés, entre molts altres no es poden comparar fàcilment amb els de fa cinc o deu anys. I això vol dir que hem de gestionar i conduir institucions que no es queden quietes, que es belluguen constantment. Si el professorat (no només) és clau per que el resultat sigui òptim, com és que el plantegem de forma estàtica i gens innovadora? Més enllà de la lectura sindical del professorat, que cal mantenir i considerar de forma explícita, cal que ens proposem figures més àgils, dinàmiques i diverses per a respondre a les exigències d’una universitat complexa.

Ja ho sabem, no és resolen problemes complexos amb solucions simples. Potser que ens hi posem, no sigui cas que fem tard.

Compartir

Uso de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per que tingui la millor experiència com usuari. Si continua navegant dona el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, enllaç per a més informació. ACEPTAR

Aviso de cookies